בונים תוכנית עסקית

אחד הדברים, שבעלי עסק צריכים לעשות ויחד עם זאת מעדיפים לדחות זו בניית תוכנית עסקית

תכנית שתהיה המצפן של העסק .

אני נתקלת בהרבה בבעלי עסקים שרק המילה תכנון מעוררת בהם צמרמורת.

הם טוענים, שהמשק כ"כ דינאמי, כ"כ בלתי צפוי כך שהם חשים, שהם משקיעים חודשים בבניית תוכנית עבודה מקיפה ובסופו של דבר התוכנית שוכבת בתוך הקלסר ובעיקר מעלה אבק.

בעלי עסוקים טרודים בבעיות קיומיות ועל כן לא תמיד מסוגלים להסתכל רחב לראות מעבר למיקרו

תוכנית עסקית אינה עונש אלה מפת דרכים מהותית – המצפן שלנו

תוכנית עסקית היא החיבור שלנו לחזון, ליעדים . אפה אנחנו היום ואפה אנחנו רוצים להיות ?

בניית תכנית עסקית מאפשרת את הגדרת היעדים וההישגים שהעסק.

ברגע, שעושים ובונים אותה באופן ברור ועל פי סדרי עדיפויות, כמו כן מציינים את היעדים והמשימות למימוש בטווח הקרוב ובטווח הארוך – תכנית העבודה מכוונת וממקדת את הגשמת היעדים הללו הלכה למעשה.

היא מאפשרת ליזם או לבעל העסק לראות את התמונה המלאה – להבין את משמעויות העסק, מה נכלל בו, ולבצע קבלת החלטות ,להגדיר בצורה ברורה ועל פי סדר עדיפויות  –  מהם ההישגים והפעילויות שהעסק נדרש לממש בטווח זמן נתון

להיות ממוקד ויעיל  בהשקעת המשאבים – להשקיע את המשאבים הנדרשים כגון  תקציב, זמן וכוח אדם, במקום ובזמן המתאימים לכך ביותר, על מנת להשיג את המטרות

בקרה תוך כדי תנועה, בקרה שתעזור לך להיות בשליטה.

לברוא יצירתיות והתחדשות – כל הנתונים פרוסים לפניך, כל היעדים ברורים, יש לך אסטרטגיה שתוכל לשכלל כל הזמן לייצר את המציאות הרצויה לעסק שלך .

 

ללא תכנית עסקית, העסק הוא שינהל אותנו וכל פעילותנו תתבסס על כיבוי שריפות. תכנית עסקית שמה את השליטה בעסק בידינו ומאפשרת לנו לנהל אותו.

אתה "רב החובל " של העסק יש לך מפת ניווט, אך ההגה בידיים שלך

תוכל לבחור אם לנווט אותה עפ"י המפה או לאן שהרוח תיקח אותך.

הבחירה לא נתונה בידי הסביבה שלך, אלא בהחלטות שאתה מקבל מידי יום – כל היום.

התוכנית רותמת אותנו לחשיבה, לחקירה, ליצירתיות להבין גורמים פנימיים וחיצוניים, שמובילים את הפעילויות שלנו.

 

אז אך עושים את זה?

מתחילים מהחזון

חזון עסקי יכיל את המטרות, השאיפות, ערכים, עקרונות והחלומות של בעלי העסק. לאחר שייבנה חזון עסקי ניתן יהיה לפיו לבנות את העסק ולהחליט את כל ההחלטות העסקיות, שיווקיות, וסדרי עדיפויות

זהו מצב שיא ההצלחה של העסק בטווח הרחוק –  חזון עסקי צריך לבטא את מצב פסגת ההצלחה, ללא פשרות וללא הצבת גבולות

בחזון צריך להתייחס למה הוא הייעוד של העסק ומהם הערכים עליהם הוא מושתת – ואלו ישתקפו בכל צעד ופעילות שיתקיימו בעסק.

בהגדרת חזון עסקי צריך להתייחס לכלל המרכיבים השונים של העסק: רווחיות, מכירות, שיווק, ניהול כ"א, פעילות שוטפת, היקפים, תחומי התמחות ועוד..

  אך נראה ה  s.w.o.t שלך?

השיטה "הותיקה" עדיין מקובלת ועדיין עוזרת לעסקים להבין את המשמעויות העקרוניות על העסק

SWOT (: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats :   ראשי תיבות) הוא אחד המודלים הרווחים ביותר הניתוח באמצעות הכלי עוזרת לתכנון וניהול אסטרטגי ואף לבחינת יכולת הארגון לייצר יתרון תחרותי בסביבה שבה הוא פועל. השיטה מנתחת את הסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון, ועל בסיס הניתוחים מעריכה את סיכוייו של הארגון להצליח.

המודל מתחשב גם בארגון כמערכת פנימית וגם מתייחס לסביבה כישות משפיעה

המימד החיצוני- מתבטא באמצעות ניתוח ההזדמנויות והאיומים החיצוניים של הארגון הכוללים כוחות בסביבת המאקרו של הארגון.

המימד הפנימי- מתבטא באמצעות ניתוח נקודות החוזק והחולשה הפנימיות של הארגוני

אחרי שנחשפתם למרכיבים, מגיע זמן הניתוח. בניתוח מומלץ להסתייע במומחים או ביועץ שמלווה אותך, מאחר וחשוב להיות ערניים ומדויקים

במסגרת ה-SWOT

נפרק כל מרכיב ונשתדל בדרך המפורטת ביותר ובאובייקטיביות

S  Strengths  – חוזקות העסק –  הייחודיות, התועלת , ה ד.נ.א של העסק,  בידולו, הערכים המוספים שלו ויתרונותיו לעומת מתחרים אחרים בתחום

W  Weaknesses – חולשות העסק –  נקודות התורפה שלו, חסרונותיו ביחס למתחרים, המקומות בהם ניתן להשתפר וזאת ע"י מציאת דרכים יצירתיות  להעצמת העסק

O  Opportunities   – הזדמנויות – ההזדמנויות בשוק, שכדאי לנצל או ליצור על מנת לקדם את העסק

T  Threats – איומים – האיומים שעלולים לשנות את יחסי הכוחות בשוק אלו יכולים להיות צפויים או בלתמים- כמו מלחמה…

אז מה המטרה שלך ?

המטרה היא נגזרת ישירות מהחזון

צריך לנטרל ממטרות מסיחים חיצוניים ולא לשלול כל דבר

המטרה צריכה להיות שלנו, לא של ההורים שלנו, לא של הילדים שלנו או של בן הזוג שלנו, לא של השותף שלנו

.שלנו בלבד רק בדרך הזו נוכל להתחייב אליהן באמת ולקחת אחריות מלאה על תוצאותיהן

מטרות צריכות להיות מוגדרות וברורות. כך שנוכל "לראות" את המציאות שנחיה בה כשהמטרות יושגו

חשוב שמטרות יהיו מאתגרות, מלהיבות

הן צריכות לרגש אותנו, לגרום לתחושת אדרנלין רק מהמחשבה. מטרות שיעזרו להיות להיות הגרסה הכי טוב של עצמנו .

יחד עם את המטרות צריכות להיות ברות השגה ואפשריות.

מה היעדים שלך העסק?

לאחר שהמטרות ברורות זה השלב שבו הופכים אותם ליעדים ברורים , כאלו שניתן למדוד ולכמת עם לוח זמנים מוגדר וקפדני.

היעדים הברורים הם אלו, שלוקחים את העסק שלך צעד אחד קדימה .

היעדים הם אבני הדרך, שמסמנות את המסלול ואת הדרך.

הם יהפכו את ההתרגשות שלך ליד בר השגה.

אז מה בעצם עושים עם חזון,מטרות ויעדים?

זה הזמן לתכלס, זה הזמן להתחיל להתייחס לפרטים הקטנים, שנגזרו מראיית המאקרו.

זה הזמן לפרוט משימות לכל הפונקציות תוך לו"ז ישים.

עבור כל יעד שהוצב, יש לקבוע בין 2 ל-5 משימות לביצוע, שתוצאותיהן יקדמו את השגת היעד בצורה המרבית

יש לחלק את המשימות למשימות לטווח קצר ולטווח ארוך ומשימות חד פעמיות .

מה עומד לרשותנו כדי ליישם את התוכנית?

רגע לפני שמוציאים את התוכנית לפועל

צריך לחשוב מהם היתרונות והמשאבים העומדים לרשות העסק , שעשויים למנף את התוכנית העסקית. זה יכול לכלול קשרים עסקיים, תקציבים מסוימים, שניתן להיעזר בהם בהפעלת התוכנית, מכרזים של המדינה,

 יוצאים לדרך

זהו! עכשיו מתחילים לפעול, להגשים את התוכנית המדהימה שהשקעת בה, התוכנית שתבדיל אותך מאחרים, תוכנית, שתשים אותך במקום אליו אתה שואף והמקום אליו אתה כמהה להגיע.

ברגע זה הכול יתחבר לרגע הזינוק.

ברגע זה כל ההתרגשות מציפה ומרגישים הקלה, כי יש תוכנית, יש מצפן מסודר ומוגדר ומבוסס על כל האלמנטים הרכים והקשיחים של העסק.

זה הזמן להתפנות לבקרה תוך כדי תנועה.

מומלץ להשתמש במערכת  חכמה לניהול כל המערך -כדוגמאת  C.R.M

מערכת מסונכרנת, שתעמיד לרשותך את היכולת להיות בעמדת "הקונטרול" ולתקן תוך כדי, להעצים תוך כדי, להיות כל רגע במצב של בנייה ושליטה ולא כפי שהורגלת  בסטטוס כיבוי שריפות.

פה מתחילה ההזדמנות שלך להתנתק מהרגלים ישנים, שלא אפשרו לך להתעצם ,

שלא אפשרו לך לאתר הזדמנויות , שעמדו בפתח העסק.

היית כ"כ שקוע ביומיום ומה עושים היום, כך שלא יכלה להתקיים עבורך האופציה להתפתח.

 

 כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים."
– וויין דייר

בברכת הצלחה עסקית

כתבה:

ליטל גדעוני אשטמקר